POLSKIE TOWARZYSTWO ETOLOGICZNEPOLISH ETHOLOGICAL SOCIETY |
KONRAD LORENZ
LORENZ,
Konrad
[Zacharias]
(1903-1989),
etolog austriacki, właściwy twórca tego kierunku. Po ukończeniu szkoły średniej
rozpoczął (1922) studia medyczne na Uniwersytecie Columbia w Nowym Jorku, skąd
wrócił do Wiednia po dwóch semestrach; tu w 1928 uzyskał stopień dr med., a w
1993 dr fil. w zakresie zoologii. Już podczas studiów rozpoczął prace nad
zachowaniem się ptaków, które wkrótce zaskarbiły mu międzynarodowy rozgłos. W
1935 zaobserwował i opisał rodzaj uczenia się u kaczorów, który nazywa się
wpajaniem, wprowadził też do nauki pojęcie kompana. W rok po założeniu
Niemieckiego Towarzystwa Psychologii Zwierząt został (1937) współredaktorem
nowego czasopisma Zeitschrift für Tierpsychologie (obecnie Ethology).
W tymże roku został docentem anatomii porównawczej i psychologii zwierząt na
uniwersytecie w Wiedniu, zaś w latach 1940-1942 był profesorem i kierownikiem
zakładu psychologii ogólnej na Uniwersytecie Alberta w Królewcu. Od 1942 do 1944
służył w niemieckim Wehrmachcie jako lekarz
- i w
tym charakterze został jeńcem wojennym w Związku Sowieckim, skąd wydobył się w
1948 roku. Podczas niewoli napisał „Naukę o człowieku” (której rękopis udało się
wykorzystać i wydać po jego śmierci, dopiero po rozpadzie ZSRR, w 1992 r.). Po
wojnie wrócił do Niemiec i tam był jednym z założycieli Instytutu Etologii
Porównawczej w Altenbergu, którym kierował 1949-1951, następnie z wybitnym
neurofizjologiem, Erichem von Holstem (zob. zasada reaferencji) założył w 1950
zakł. etologii porównawczej w Instytucie Maxa Plancka w Buldern (Westfalia),
zostając w 1954 współdyrektorem Instytutu. Następnie utworzył Instytut
Fizjologii Zachowania się im. Maksa Plancka w Seewiesen k. Starnbergu w Górnej
Bawarii, którym kierował od 1961 do przejścia na emeryturę w 1973
-
jednocześnie dożywotnio [jak to jest tam w zwyczaju] prowadząc tzw. Abteilung
Lorenz; po emeryturze powrócił do Austrii, do Zakładu Socjologii Zwierząt w
Instytucie Etologii Porównawczej Austriackiej Akademii Nauk w Altenbergu. Lorenz
był wykładowcą Uniwersytetu Wiedeńskiego, honorowym profesorem uniwersytetu w
Monachium i w Münster, doktorem honoris causa w Leeds (Anglia) i
Uniwersytetu im. I. Loyoli w Chicago, doktorem medycyny h.c. uniwersytetu
w Bazylei, a także doktorem nauk h.c. uniwersytetów w Yale i w
Oksfordzie, profesorem wizytującym Fakultetu Nauk w Uniwersytecie Colorado w
Denver.
K. Lorenz był faktycznie założycielem nowożytnej
etologii, choć za swego mistrza, a zarazem za prekursora etologii uważał
ornitologa, Oskara Heinrotha. Był autorem licznych prac o zachowaniu się ptaków,
zwł. gęsi gęgawy, a także ryb. Zainicjował etologię człowieka
-
był też
nauczycielem Irenäusa Eibla-Eibesfeldta. Człowieka
określił (1959, s. 154) jako „specjalistę w tym, że nie jest wyspecjalizowany”.
Napisał szereg ważnych dzieł teoretycznych
-
wraz z
Nikolaasem Tinbergenem tworząc etologiczną teorię
instynktu. Do dziś cytowany jest jego model [psycho]hydrauliczny
popędu. Interesował go problem zależności zachowania się
instynktowego od bodźców wyzwalających i
motywacji, co zaowocowało zasadą
podwójnej kwantyfikacji; interesowało go także to, jak zachowanie się może
być wynikiem dwu lub więcej popędów (zob. konfliktowe
zachowania); zajmował się też ontogenezą zachowania dziedzicznego. Zajmując
się terytorializmem, sformułował prawo dotyczące
zachowania się gospodarza i intruza [zob. Lorenza prawa].
Ważną dziedzinę jego zainteresowań stanowiła
agresja; szeroko znana jest jego książka Das sogenannte Böse (Wien
1963; wyd. pol.: Tak zwane zło: Naturalna historia agresji. Warszawa
1972, wyd. III 1996). Duży rozgłos zyskały także książki eseistyczne i
popularyzatorskie, jak Er redete mit dem Vieh, den Vögeln und den Fischen
(Wien 1949, wyd. ang.
King's
Solomon Ring,
wyd. pol.: Opowiadania o zwierzętach), So kam der Mensch auf
den Hund (Wien 1950; wyd. ang.
Man Meets Dog.
[“Penguin Books”]. New York and London; wyd. pol.: I tak człowiek trafił na
psa), Regres
człowieczeństwa, czy [nie tłumaczona dotąd na polski] Die acht Todsünder
der zivilisierten Menschheit (wyd. ang.: Civilized Man's Eight DeadlySins.
New York 1973);
szczególny charakter ma książka Die Rückseite des Spiegels (München 1973;
wyd. pol.: Odwrotna strona zwierciadła. Warszawa 1977)
poświęcona teoriopoznawczemu
realizmowi hipotetycznemu.
K. Lorenz był członkiem Royal Society w Londynie, 1973 otrzymał Nagrodę Nobla [w
zakresie medycyny] wraz z Niko
Tinbergenem
i Karlem von Frischem.
Jej nadanie ożywiło w środowisku naukowym (zwł. francuskim) kontrowersyjny
aspekt przedwojennych poglądów Lorenza. Oto z niektórych jego wypowiedzi zdawało
się wynikać poparcie dla kreowania ideału „mocnego człowieka”, godnego
germańskich herosów. Zarzucano mu też nie bez słuszności, że nigdy się nie
odciął wyraźnie i zdecydowanie od tych poglądów zbliżających go do hitleryzmu.
Ten zarzut rykoszetem odbił się na etologii w Polsce, gdzie komunistyczne władze
postrzegały tę naukę jako poplecznika „faszystowskiej” ideologii (jak wiadomo
komuniści włoskie miano „faszyzmu” rozciągali na wszelkie niekomunistyczne
odmiany totalitaryzmu XX wieku)
-
zwłaszcza, że etologiczna teoria motywacji wprowadzała
„idealistyczną” autonomię zachowania wbrew „jedynie słusznej” nauce I.P. Pawłowa
o odruchowym charakterze psychiki.
K. Lorenz: Die Naturwissenschaft vom Menschen. Eine Einführung
in die vergleichende Verhaltensforschung. Das russische Manuskript
1944-1948. Aus dem Nachlaß herausgegeben von Agnes von Cranach. München 1992, ss.
429.
K.Z. Lorenz: Beobachtungen über das Erkennen der arteinigen
Triebhandkungen der Vögel.
J. Ornith.,
80, 1932, ss. 50-98 (ang. tłum.: A consideration of methods od identification
of species-specific instinctive behaviour patterns in birds. In: K. Lorenz:
Studies in Animal and Human Behavior.
Cambridge,
Mass. 1970, ss. 57-100); K. Lorenz: Der Kumpan in der Umwelt des Vogels. J.
Ornith., 83, 1935, ss. 137-413; Idem: Über die Bildung des
Instinktbegriffes. Naturwissenschaften, 25, 1937, ss. 289-300, 307-318,
325-331; Idem: Vergleichende Verhaltensforschung. Zool. Anz., 12,
1939, Suppl., ss. 69-102; Idem: Durch Domestikation
verursachte Störungen arteigenen Verhaltens. Z. angew. Psychol. Charakt.kde,
59, 1940, ss. 2-81; Idem: Vergleichende Bewegungsstudien an Anatiden.
J. Ornith., 89, 1941, ss. 194-294; Idem: Die angeborenen Formen
möglicher Erfahrung.
Z. Tierpsychol.,
5, 1943, ss. 235-409; Idem: The comparative method in studying innate
behaviour patterns. Symp. Soc. Exp.
Biol.,
4, 1950, ss. 221-268; Idem: Ganzheit und Teil in der tierischen und
menschlichen Gemeinschaft. Studium Gen., 3, 1950, ss. 455-499; Idem:
Die Entwicklung der vergleichenden Verhaltensforschung in den letzten 12
Jahren. Zool. Anz.,
16, 1953, Suppl., ss. 36-58; Idem: Morphology and behavior
patterns in allied species. In: 1st Conf. on Group Proc.
Josiah Macy Jr.
Found.
New York 1954, ss. 168-220; Idem:
The objectivistic theory of instinct.
In: P.P.
Grassé (ed.): L'Instint dans le Comportement des Animaux et de l'Homme.
Paris 1956, ss. 51-76; Idem: Methoden der Verhaltensforschung.
In: Kükenthals Handb.
d. Zool.., 8, 10, 1957 Lief. 1, ss. 1-22; Idem: The evolution of
behavior.
Sci. Am.,
199, 1958, ss. 67-78; Idem: Psychologie und Stammesgeschichte. In:
Evolution der Organismen hrsg. von G. Heberer. Stuttgart 1959; Idem:
Phylogenetische Anpassung und adaptive Modifikation des Verhaltens. Z.
Tierpsychol., 18, 1961, ss. 139-187; Idem: Über tierisches und
menschliches Verhalten
-
Aus dem Werdegang der Verhaltenslehre,
Bd. 1, 2. München 1965;
Idem: Evolution and Modification of Behavior. Chicago 1965;
Idem: Innate basis of learning. In: On the Biology of Learning
ed. by H. Pribram.
New York
1969; Idem: Der Mensch, biologisch gesehen: Eine Atwort an Wofgang
Schmidbauer. Studium Gen., 24, 1971, ss. 495-515; Idem: Die
Naturwissenschaft vom Menschen. Eine Einführung in die vergleichende
Verhaltensforschung. Das russische Manuskript
1944-1948. Aus dem Nachlaß herausgegeben von Agnes von Cranach. München
1992, ss. 429.
K. Lorenz und N. Tinbergen: Taxis und Instinkthandlung in der
Eirollbewegung der Graugans. Z. Tierpsychol., 2, 1938, ss. 1-29.
O. und M. Heinroth: Die Vögel Mitteleuropas in alle Lebens-
und Entwicklungsstufen photographisch aufgenommen und in ihrem Seelenleben bei
der Aufzucht vom Ei ab beobachtet. Bd. 1-4. Berlin 1924-1933 (nowe wydanie
Berlin 1969).
[opracowania:] A. Nisbett: Konrad Lorenz. London 1976; J. Dobrzańska, J.
Dobrzański: Nienaukowa krytyka. W związku z krytyką książki K. Lorenza „Tak
zwane zło” przez A. Madejskiego. Studia Filoz., 1976 Nr 8, ss. 125-132; A.
Pobojewska: Konrada Lorenza koncepcja genezy kultury. Zesz. Nauk. U Łódzk.,
ser. I, 1978 z. 24, ss. 21-39; Idem: Filozofia przyrodnika. Studia
Filoz., 1980 Nr 11, ss. 147-162; Idem: Metodologia przyrodnika.
Studia Filoz., 1982 Nr 1-2, ss. 77-92; K. Szewczyk: Model wrodzonego
zachowania się zwierząt. Wstęp do rekonstrukcji na podstawie pism Szkoły
Lorenza-Tinbergena. Studia Filoz., 1980 Nr 2 (171), ss. 25-38;
Idem: Popędy, rozum i kultura. Studia Filoz., 1980 Nr 3, ss. 95-105;
M. Ridley: Lorenz, Konrad Zacharias (1903-).
W: The Oxford
Companion to Animal Behaviour
ed. by D. McFarland. Oxford: Oxford Univ.
Press 1981,
ss. 356-358; K. Szewczyk: Duch ludzki, kultura i cywilizacja w ujęciu Konrada
Lorenza. Studia Filoz., 1984 Nr 10, ss. 83-95; E. Kośmicki: Biologiczne
koncepcje zachowania. Warszawa-Poznań 1986; Idem: Uwagi o życiu i
dziele Konrada Lorenza. Kosmos, 38, 1989 Nr 4 (2075), ss. 423-428; Z. Łepko:
Antropologia Konrada Lorenza. W: Z zagadnień filozofii
przyrodoznawstwa i filozofii przyrody pod. red. M. Lubańskiego i Sz. W.
Ślagi, t. 13, Warszawa 1991, ss. 157-279, 283-284.
Opracował Jerzy A. Chmurzyński © (e-mail: j.chmurzynski@nencki.gov.pl) 1.XII.1998, uzupełnił 18.II. 2002 r.
Etologia
Aktualności
Piśmiennictwo behawioralne
Rocznice
Back to home page, Nencki home page