![]() |
POLSKIE TOWARZYSTWO ETOLOGICZNEPOLISH ETHOLOGICAL SOCIETY |
Andrzej Wierciński
WIERCIŃSKI,
Andrzej [Kazimierz] (1930-2003),
prof., pol. antropolog i religioznawca; w czasie studiów był (1949-50)
asystentem Inst. Nauk Antropologicznych i Etnologicznych Tow. Nauk.
Warszawskiego, a 1950-51 z-cą asystenta na UW; po ukończeniuu (1951) studiów
wyższych na Wydz. Mat.- Przyrodn. Uniwersytetu Warszawskiego u ks. dr B.
Rosińskiego, który wówczas był z-cą prof. UW i kierownikiem Zakł. Antropologii,
kontynuował pracę w tym zakładzie, 1951-52 jako asystent. 1952-57 st. asystent;
stopień kandydata nauk (wzorowany na nauce rosyjskiej ówczesny odpowiednik
poprzedniego i obecnego doktoratu) uzyskał w 1957 na Uniwersytecie Łódzkim, po
czym 1957-68 był adiunktem na UW; w 1968 uzyskał stopień docenta habilitowanego
(obecnego dr hab.) na Uniwersytecie Wrocławskim. Po trudnym okresie dla wyższych
uczelni ucisku ideologicznego w czasach komunistycznych, kiedy Rosiński został
zwolniony, utworzył Pracownię Antropologiczną przy Kat. Archeologii Pierwotnej i
Wczesnośredniowiecznej Polski UW (której został kierownikiem jako st. wykładowca
w 1968), przekształconą następnie w Zakład Antropologii Historycznej Instytutu
Archeologii na Wydz. Historii UW, tu został profesorem nadzw. (1978-83), a
następnie zwyczajnym, będąc kierownikiem Zakładu w latach 1968-2000. Oprócz tego
od 1975 pracował także w Wyższej Szkole Pedagogicznej (od 2000 Akademii
więtokrzyskiej) w Kielcach, gdzie od 1993 do śmierci kierował Katedrą
Antropologii Ogólnej na Wydziale Administracji i Zarządzania. Od 1987 był też
wykładowcą w Instytucie Religioznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
Prowadził serie wykładów na 13 zagranicznych uniwersytetach, m.in. na
Uniwersytecie Humboldta w Berlinie, w Narodowym Instytucie Antropologii i
Historii w Meksyku, w waszyngtońskim Smithsonian Institution, w paryskiej
Sorbonie, a także w Kairze, Turynie, Moguncji, Bordeaux, Tbilisi, Nowym
Orleanie, Chicago i Los Angeles. Był znakomitym kierownikiem "badań terenowych -
to on wymyślił i poprowadził Pierwszą Arabsko-Polską Wyprawę Antropologiczną do
Egiptu (1958-59), dokonał prekursorskich prac w Meksyku (1966)" (Ziółkowski
2003); był też współzałożycielem Oddziału Polskiego The Explorers Club.
A. Wierciński prowadził ogromnie intesywną, bogatą i rozległą działalność
intelektualną: sam mawiał, że - magisterium ma z filozofii (taki stopień do 1952
r., przed reformą otrzymywało się na wszystkich wydziałach uniwersyteckich poza
teologią, medycyną i farmacją), jest doktorem nauk przyrodniczych, a profesorem
nauk humanistycznych. Zostawił ok. 200 prac z zakresu antropologii fizycznej i
historycznej (np. nad zmianami mikroewolucyjnymi w Polsce od neolitu po
współczesność), interesował się też antropologią historyczną i kulturową -
publikując prace i artykuły z zakresu zróżnicowania rasowego człowieka,
etnogenezy Słowian, oraz starożytnego Egiptu i przedhiszpańskiego Meksyku - dla
etologów interesujące są zwłaszcza jego dociekania dotyczące rozwoju umysłowego
człowiekowatych w antropogenezie oraz oryginalna, funkcjonalna teoria
kultury.
W konstruowaniu swych poglądów w tym zakresie wykorzystał idee Carla Gustava
Junga (archetypy i personę), a także - odpowiadające mu ze względu na graficzne
przedstawienia w schematach blokowych -
Jerzego Konorskiego
(1969) i Mariana Mazura (1976). Swoistą summę swoich przemyśleń i odkryć zawarł
w cyklu wykładów w ramach "Studium o wychowaniu" prowadzonych dla Warszawskiego
Centrum Studenckiego Ruchu Naukowego przez Zarządzie Gł. SZSP na Wydziale
Młodych Pracowników Nauki, następnie opublikowanych (1981). Z kolei świetna
Magia i religia. Szkice z antropologii religii to owoc jego zainteresowań
antropologią kulturową. Udało mu się połączyć dwa, zdawałoby się nie przystające
do siebie, podejścia badawcze nauk biologicznych i wiedzy humanistycznej"
(Ziółkowski, op. cit.). W poszukiwaniu "istoty człowieka" powołał w 1992 przy
współudziale swej żony, dr hab. Aliny Wiercińskiej, prof. w Wyższej Szkole
Pedagogicznej w Kielcach i prac. Państw. Muzeum Archeologicznego w Warszawie
oraz przy żywym i czynnym poparciu piszącego te słowa, Multidyscyplinarny Zespół
UW/PMArch. do Badań nad Osobliwością Gatunkową Człowieka, którego był
przewodniczącym (na wiceprzewodniczącego desygnując etologa, J.A. Chmurzyńskiego,
a na sekretarza A. Wiercińską) - który to zespół działając w trybie seminaryjnym
gromadził matematyków, astronomów, biologów, archeologów, etnologów i filozofów.
Według samego Wiercińskiego "osobliwość natury gatunkowej człowieka zasadza się
na jego
polaryzacji na psycho-cielesną stronę zwierzęcą, niejako
ewolucyjnie «gotową», i na psycho-mózgowy potencjał człowieczeństwa, którego
«rozpływ» (realizacja) modyfikuje stronę zwierzęcą" (Wierciński 1994, s. 27); w
pierwzej ważną rolę odgrywają
instynkty.
W ostatnich latach organizował w Kielcach doroczne konferencje poświęcone
tradycyjnym systemom wartości, które ujmował w ulubione przez siebie przejrzyste
dychotomie - «Dobro i Zło», «Prawda i Fałsz», «Piękno i Brzydota», «Porządek i
Bezład»" (Ziółkowski, op. cit.); w dniu śmierci zdążył jeszcze podpisać rachunki
po zakończonej przeddzień ostatniej konferencji poświęconej «Naturze Czasu». A.
Wierciński był członkiem 11 zagranicznych towarzystw naukowych, w tym czł.
założycielem European Anthropological Association i czł. honor.
Accademia Ligure di Scienze e Lettre Genova. Odznaczony Złotym Krzyżem
Zasługi (1973), Krzyżem Kawalerskim (1980) i Komandorskim (2000) Orderu
Odrodzenia Polski, Medalem KEN (1981). Był człowiekiem o wielu niezwykłych
cechach: prócz tytanicznej pracowito ci znany był z nonkonformistycznych
poglądów - np. wspomniany zespół prowadził na zasadzie starożytnej akademii,
jako grono uczniów wokół mistrza, zawsze też mówił, iż uczony nie powinien
wszystkiej wiedzy udostępniać profanom (co zyskało mu żartobliwe określenie
"polskiego szamana"). Miał szczególną charyzmę jako wykładowca: porywał
słuchaczy fascynującą tematyką, niezwykłym podejściem i urzekał precyzją
wypowiedzi - przy czym do swego języka naukowego wprowadził wiele nowych
określeń (jak. ‘normotyp kulturowy’ oraz ‘ideologiczny podsystem sterujący’
kultury) lub choćby definisji zastanych terminów, które też wykorzystywał z
niezłomną konsekwencją (nawet wbrew obecnym słuchaczom), dzięki czemu nigdy nie
popełniał wieloznaczności, choć często czyniło to, że tok wykładu był bardzo
trudny i hermetyczny. Powodowało to wyra ną polaryzację osób, które się z nim
zetknęły - na zafascynowanych i przeciwników; bodaj nie było wśród nich
"letnich" wobec niego. Nawet wolny czas Wierciński często spędzał na rozrywce
intelektualnej: w ostatnich latach życia coraz intensywniej zajmując się
gematrią (tj. pokrewieństwami znaczeniowymi słów z hebrajskiej [i greckiej]
Biblii opartymi na jednakowych wartościach liczbowych obliczonych z sumy
wartości składających się na nie liter alfabetu (zob. 1990 a, 2001; por. też
Zaderecki 1994, zwł. s. 23). Pozostały wolny czas spędzał nad lekturą książek.
Aktualny stan badań etnogenezy Słowian w antropologii. Slavia Antiqua, 20, 1973, ss. 15-27; Antropologiczna definicja kultury. Problemy, 1977 Nr 377, ss. 27-30; Ontogenetic retardations and human evolution. Int. Symp. on Natural Selection, Liblice, Praha 1978, ss. 277-301; Antropogeneza - ewolucja cywilizacji [Studium o Wychowaniu, z. 3]. Warszawa 1981; Antropologiczne ujęcie kultury i ewolucji kulturowej. W: Wizje człowieka i społeczeństwa w teoriach i badaniach naukowych pod red. S. Nowaka. Warszawa 1984, ss. 66-82; Ewolucja magii i religii (Materiały do wykładów), cz. I. Warszawa 1989, cz. II. Warszawa 1992; Arka Noego. Słowo mówione i pisane. Arcanum, 1990 a Nr 2, ss. 14-19; On the concepts of the taxonomic distinction, nature and essence of Man. Human Evol., 7, 1992 Nş 3, ss. 41-47 (ang. wersja artykułu: O odrębności taksonomicznej, naturze i istocie gatunkowej człowieka. Problemy, 1990 b Nr 8 (528), ss. 4-190); Magia i religia. Szkice z antropologii kultury. Kraków 1994; Krytyka krytyki New Age. W: Oblicze nowej duchowości pod red. M. Gołaszewskiej. Kraków 1995, ss. 65-83; Ewolucja funkcji psychicznych człowieka. Phaenomena [WSP w Kielcach], t. I, 1995, ss.43-54; Geneza i ewolucja mowy artykułowanej. Phaenomena, t. II Artykuły i studia, 1996, ss. 11-46; Człowiek i symbolizacja - credo antropologa. Miscell. Philosophica, 2, 5/1998 No. 3, ss. 7-24; Przez wodę i ogień. Biblia i Kabała. Kraków 2001.
J. Konorski: Integracyjna działalność mózgu. Warszawa 1969; M. Mazur: Cybernetyka i charakter. Warszawa 1976; C.G. Jung: Archetypy i symbole. Warszawa 1981; T. Zaderecki: Tajemnice alfabetu hebrajskiego. Warszawa 1994; M.Ziółkowski: Pożegnanie mistrza. Gazeta Wyborcza, 2003 (10-XII) Nr 287 (4498), s. 14.
Aktualności
Etologia
Historia polskiej
etologii
Back to home page, Nencki home page